Nilai seseorang sesuai dengan kadar tekadnya, ketulusannya sesuai dengan kadar kemanusiaannya, keberaniannya sesuai dengan kadar penolakannya terhadap perbuatan jahat dan kesucian hati nuraninya sesuai dengan kadar kepekaannya terhadap kehormatan dirinya.
Senin, 22 Oktober 2012
Surat Terbuka Untuk Istriku yang Kucinta
Buat istriku yang kucinta, semoga engkau berbahagia..
Aku tidak tahu dari mana harus memulai menuliskan beberapa rumpun
kalimat buatmu, wahai istriku. Aku juga tidak tahu apakah kepolosanku
dan ketulusanku ini akan mendapat sambutanmu. Tapi aku tiada pedulikan
itu. Yang pasti, aku hanya ingin engkau tahu bahwa aku adalah suamimu.
Aku tahu bahwa sebagai suami ternyata aku sangat membutuhkanmu, aku katakan ini sejujurnya. Lalu
apakah engkau juga sangat membutuhkan aku,
Al Dinawari (Ilmuwan Muslim bidang tumbuh-tumbuhan)
Al Dinawari adalah seorang ilmuwan muslim yang ahli dibidang tumbuh-tumbuhan. Beliau lahir pada tahun 820 H di Kota Dinawari yang pernah hancur karena serangan bangsa Mongol. Beliau memiliki nama lengkap Ahmad bin Daud al-Dinawari Al Hanafi atau Abu Hanifah.
AL Dinawari terkenal sangat cerdas dan aktif pada masanya. Beliau mempelajari ilmu astronomi, matematika, dan mesin di Isfahan Irak. Disamping itu, beliau juga belajar ilmu Bahasa dan Puisi di Kufa dan Basra, Irak. Sehingga tak heran jika Al Dinawari menjadi ahli diberbagai bidang seperti astronomi, ilmu hwan, sejarah, ilmu humi, bahasa dan etnografi (ilmu tentang kebudayaan suku-suku bangsa).
Ilmuwan dan Tokoh Sains Muslim Yang Dilupakan Dunia
- iAbu Bakar Muhammad Bin Zakaria Arrazi
- atau dikenali sebagai Rhazes di dunia barat merupakan salah seorang pakar sains Iran yang hidup antara tahun 864 – 930. Ar-Razi juga diketahui sebagai ilmuwan serbabisa dan dianggap sebagai salah satu ilmuwan terbesar dalam Islam. Ia lahir di Rayy, Teheran pada tahun 251 H./865 dan wafat pada tahun 313 H/925. Ar-Razi sejak muda telah mempelajari filsafat, kimia, matematika dan kesastraan. Dalam bidang kedokteran, ia berguru kepada Hunayn bin Ishaq di Baghdad. Sekembalinya ke Teheran, ia dipercaya untuk memimpin sebuah rumah sakit di Rayy. Selanjutnya ia juga memimpin Rumah Sakit Muqtadari di Baghdad. Sebagai seorang dokter utama di rumah sakit di Baghdad, ar-Razi merupakan orang pertama yang membuat penjelasan seputar penyakit cacar. Razi diketahui sebagai seorang ilmuwan yang menemukan penyakit “alergi asma”, dan ilmuwan pertama yang menulis tentang alergi dan imunologi. Pada salah satu tulisannya, dia menjelaskan timbulnya penyakit rhintis setelah mencium bunga mawar pada musim panas. Razi juga merupakan ilmuwan pertama yang menjelaskan demam sebagai mekanisme tubuh untuk melindungi diri. Pada bidang farmasi, ar-Razi juga berkontribusi membuat peralatan seperti tabung, spatula dan mortar. Ar-razi juga mengembangkan obat-obatan yang berasal dari merkuri.
Jabir Ibn Hayyan : Peletak Dasar Ilmu Kimia
Ilmu kimia kini telah berkembang begitu pesat. Barat mampu mengembangkan ilmu tersebut untuk meraih berbagai kemajuan. Meski sebenarnya, pada mulanya ilmu kimia dirintis oleh putra terbaik Islam dalam bidang tersebut, yaitu Abu Musa Jabir Ibn Hayyan, yang di negeri Barat lebih akrab dipanggil dengan sebutan Ibnu Geber.
27: PENUTUP
Pengembara di atas jalan kepada kebenaran
mestilah mempunyai kebijaksanaan, kefahaman dan pengertian yang mendalam akan
fitnah sesuatu. Ini semua merupakan kelayakan awal yang perlu dimilikinya. “Allah ciptakan hamba bijaksana dan
berkebolehan yang meninggalkan dunia tempat huru hara mereka ke laut yang
hanya ombak menjadi ujian mereka perbuatan baik adalah kapal yang menempuh
gelombang”.
26: PENGIKUT-PENGIKUT JALAN KEROHANIAN
Orang-orang yang mengikuti jalan kerohanian
terbahagi kepada dua bahagian atau golongan. Golongan pertama ialah yang termasuk ke dalam kumpulan
Sunnis; mereka yang mengikuti peraturan Quran dan amalan serta peraturan yang
berasal daripada kelakuan dan perbuatan Rasulullah s.a.w.
25: MIMPI-MIMPI
Mimpi yang dimimpikan di antara masa
seseorang hampir lena hingga dia tidur lena adalah benar dan berfaedah.
Mimpi-mimpi ini selalunya merupakan pembawa pembukaan dan perantaraan kepada
yang luar biasa. Bukti kebenaran mimpi dinyatakan oleh Allah dengan firman-Nya:
“Sesungguhnya Allah
akan buktikan mimpi itu benar kepada Rasul-Nya, kamu akan masuk Masjidil Haram
jika dikehendaki Allah dengan aman”. (Surah al-Fath, ayat 27).
24: DOA DAN ZIKIR BERHUBUNG DENGAN JALAN SULUK
Sesiapa yang memilih untuk memisahkan
dirinya daripada dunia supaya dia dapat menghampiri Allah hendaklah tahu
ibadat-ibadat seperti doa dan zikir yang sesuai untuk tujuan tersebut.
Melakukan ibadat tersebut memerlukan suasana yang suci dan sebaik-baiknya
berada di dalam keadaan berpuasa. Bilik khalwat biasanya berhampiran dengan
masjid kerana syarat bagi salik perlu meninggalkan bilik khalwatnya lima kali
sehari bagi mengerjakan sembahyang berjemaah dan pada ketika tersebut hendaklah
menjaga dirinya agar tidak menonjol, menyembunyikan diri dan tidak berkata-kata
walau sepatah perkataan pun. Sesiapa yang di dalam suluk hendaklah mengambil
langkah tegas untuk lebih menghayati dan mematuhi prinsip-prinsip, dasar-dasar
dan syarat-syarat sembahyang berjemaah.
23: PENGASINGAN DIRI DARI DUNIA DENGAN MEMASUKI KHALWAT DAN SULUK
Khalwat dan suluk harus dilihat secara
zahir dan batin. Khalwat zahir ialah apabila seseorang mengambil keputusan
untuk memisahkan dirinya daripada dunia, memencilkan dirinya di dalam satu
ruang yang terpisah daripada orang ramai supaya manusia dan makhluk di dalam
dunia selamat daripada kelakuan dan kewujudannya yang tidak diingini. Dia juga
berharap agar dengan berbuat demikian sumber kepada kewujudan yang tidak
diingini, egonya dan hawa nafsu badannya akan terpisah daripada bekalan
hariannya dan terhenti juga segala yang memuaskan dan mengenyangkannya.
Seterusnya dia berharap pengasingan itu akan mendidik egonya dan seleranya,
memberi peluang kepada perkembangan diri rohaninya.
22: MENYAKSIKAN YANG HAK MELALUI SUASANA KEDAMAIAN YANG DATANG DARIPADA PELEPASAN SEGALA KEDUNIAAN DAN MELALUI ZAUK.
Nabi s.a.w bersabda, “Satu ilham Ilahi yang memutuskan
seseorang daripada dunia ini dan kurniaan atas seseorang akan kenyataan atau
cermin sifat-sifat Tuhan, menampakkan kepada seseorang keesaan Ilahi, lebih
baik daripada pengalaman dunia dan akhirat” . Dan, “Orang yang tidak mengalami zauk
(keghairahan) yang daripadanya menerima kenyataan makrifat Ilahi dan yang hak
adalah tidak hidup”.
21: HAJI KE MEKAH DAN HAJJI ROHANI KE HAKIKAT HATI
Pekerjaan hajji menurut syariat ialah
mengunjungi ka'abah di Makkah . Ada beberapa
syarat berhubung dengan ibadat hajji: memakai ihram – dua helai kain yang tidak
berjahit menandakan pelepasan semua ikatan duniawi; memasuki Makkah dalam
keadaan berwuduk; tawaf keliling ka'abah sebanyak tujuh kali tanda penyerahan
sepenuhnya; lari-lari anak dari Safa ke Marwah sebanyak tujuh kali; pergi ke
Padang Arafah dan tinggal di sana sehingga matahari terbenam; bermalam di
Musdalifah; melakukan korban di Mina; meminum air zamzam; melakukan sembahyang
dua rakaat berhampiran dengan tempat Nabi Ibrahim a.s pernah berdiri. Bila
semua ini dilakukan pekerjaan hajji pun sempurna dan balasannya diperakui. Jika
terdapat kecacatan pada pekerjaan tersebut balasannya dibatalkan. Allah Yang
Maha Tinggi berfirman:
20: PUASA SYARIAT DAN PUASA KEROHANIAN
Puasa syariat adalah menahan diri daripada makan, minum
dan bersetubuh daripada terbit fajar hinggalah terbenam matahari .
Puasa kerohanian selain
yang demikian ditambah lagi memelihara
pancaindera dan fikiran daripada perkara-perkara yang keji. Ia adalah
melepaskan segala yang tidak sesuai, zahir dan batin. Rosak
sedikit sahaja niat mengenainya rosaklah puasa rohani. Puasa syariat terikat
dengan masa sementara puasa rohani pula berkekalan di dalam kehidupan sementara
ini dan kehidupan abadi di akhirat. Inilah puasa yang sebenar.
19: ZAKAT
Ada dua jenis zakat: zakat yang diajarkan oleh syariat
dan zakat kerohanian yang berlainan sifatnya . Zakat yang diajarkan oleh syariat
ialah mengeluarkan daripada barang-barang dalam dunia ini. Setelah ditolak
jumlah tertentu yang diperuntukkan sebagai kegunaan keluarga, satu bahagian
dibahagikan kepada orang miskin . Zakat rohani Bagaimanapun diambil
daripada perolehan barangan akhirat. Ia juga diberikan kepada orang miskin,
iaitu miskin kerohanian.
18: PENYUCIAN INSAN SEMPURNA, YANG TELAH MENGASINGKAN DIRINYA DAN MEMBEBASKAN DIRINYA DARIPADA SEGALA URUSAN DUNIA.
Tujuan penyucian itu ada dua jenis: Pertama untuk membolehkannya masuk
kepada alam sifat-sifat Ilahi dan kedua untuk mencapai makam Zat.
Penyucian untuk memasuki alam sifat-sifat
Ilahi memerlukan pelajaran yang membimbing seseorang di dalam proses penyucian
cermin hati daripada gambaran haiwan manusia dengan cara rayuan, ucapan atau
memikirkan dan mendoakan pada nama-nama Ilahi. Ucapan itu menjadi kunci,
perkataan rahsia yang membuka hati. Hanya bila mata itu terbuka baharulah boleh
dia melihat sifat-sifat Allah yang sebenar.
17: MAKSUD IBADAT SECARA AMALAN ZAHIR DAN IBADAT BATIN
Lima kali sehari semalam, pada masa yang
telah ditentukan, sembahyang diwajibkan kepada sekalian Muslim yang baligh dan
berkuasa. Ini diperintahkan oleh Allah: "Kerjakan
sembahyang dengan tetap dan akan sembahyang yang terlebih penting ".
(Surah al-Baqaraah, ayat 238).
16: PENYUCIAN DIRI
Dua jenis penyucian: Pertama zahir,
ditentukan oleh peraturan agama dan dilakukan dengan membasuh tubuh badan
dengan air yang bersih. Keduanya ialah penyucian batin, diperolehi dengan
menyedari kekotoran di dalam diri, menyedari dosanya dan bertaubat dengan
ikhlas . Penyucian
batin memerlukan perjalanan kerohanian dan dibimbing oleh guru kerohanian.
15: DARWIS (SUFI)
Ada satu golongan yang dikenali sebagai
sufi. Empat tafsiran diberikan kepada istilah sufi. Ada yang melihatnya pada
keadaan zahir mereka memakai baju bulu yang kasar. Bulu dalam bahasa Arab ialah
suf. Dari perkataan ini mereka dipanggil sufi. Yang lain melihat kepada
kehidupan mereka yang bebas daripada kekacauan dunia ini serta kedamaian dan
ketenteraman mereka, keadaan yang sesuai dengan bahasa Arab safa. Daripada
perkataan safa itu timbul istilah sufi. Yang lain pula memandang lebih
mendalam, kepada hati mereka yang suci murni dan bebas daripada apa sahaja
kecuali Zat Allah. Dalam bahasa Arab safi bererti kesucian hati dan dari
perkataan itu dikatakan timbul istilah sufi. Yang lain memanggil mereka sufi
kerana mereka hampir dengan Allah dan akan berdiri di barisan pertama di
hadapan Allah pada hari kiamat. Safi dalam bahasa Arab bermakna barisan.
14: KEBAHAGIAAN KERANA BERAMAL SALIH DAN KESENGSARAAN KERANA INGKAR
Kamu patut tahu bahawa manusia akan
termasuk kepada salah satu daripada dua golongan, golongan pertama ialah yang berada
dalam kedamaian, keimanan, bahagia dalam melakukan ketaatan kepada Allah ,
sementara golongan
kedua berada dalam keadaan tidak selamat, keraguan dan kerisauan dalam
keingkaran terhadap peraturan Tuhan. Kedua-dua nilai, ketaatan
dan keingkaran, ada di dalam diri seseorang. Jika kesucian, kebaikan dan
keikhlasan lebih menguasai, sifat-sifat mementingkan diri akan bertukar menjadi
suasana kerohanian dan bahagian diri yang ingkar akan dikalahkan oleh bahagian
diri yang baik. Sebaliknya jika seseorang mengikuti hawa nafsu yang rendah dan
kesenangan ego dirinya, sifat-sifat ingkar akan menguasai bahagian diri yang
satu lagi untuk menjadikannya ingkar dan jahat. Jika kedua-dua sifat yang
berlawanan itu sama-sama kuat diharapkan yang baik itu boleh menang,
sebagaimana yang dijanjikan: “Barangsiapa
kerjakan kebaikan maka baginya (ganjaran) sepuluh kali ganda, dan barangsiapa
kerjakan kejahatan maka Tidaklah dibalas dia melainkan sebanyak (kejahatannya)
itu, dan mereka tidak akan diniayai. (Surah An'aam, ayat 160).
13: TABIR CAHAYA DAN KEGELAPAN
Allah berfirman: “Sesiapa yang buta di dunia buta
juga di akhirat”. (Surah Bani Israil, ayat 72).
Bukan buta mata yang di kepala tetapi buta
mata yang di hati yang menghalang seseorang daripada melihat cahaya hari
akhirat. Firman Allah: “Bukan
matanya yang buta tetapi hatinya yang di dalam dada”. (Surah Hajj, ayat 46).
Hati menjadi buta disebabkan oleh
kelalaian, yang membuat seseorang lupa kepada Allah dan lupa kepada kewajipan
mereka, tujuan mereka, ikrar mereka dengan Allah, ketika mereka masih berada di
dalam dunia. Sebab utama kelalaian adalah kejahilam terhadap hakikat
(kebenaran) undang-undang dan peraturan Tuhan. Apa yang menyebabkan seseorang
itu berterusan di dalam kejahilam ialah kegelapan yang menyeluruh menutupi
seseorang dari luar dan sepenuhnya menguasai batinnya. Sebahagian daripada
nilai-nilai itu yang mendatangkan kegelapan ialah sifat-sifat angkuh, sombong,
megah, dengki, bakhil, dendam, bohong, mengumpat, fitnah dan lain-lain sifat
keji. Sifat-sifat yang keji itulah yang merendahkan ciptaan Tuhan yang sangat
baik sehingga jatuh kepada tahap yang paling rendah.
12: MENYAKSIKAN ALLAH: SAMPAI KEPADA MAKAM MELIHAT KENYATAAN ZAT YANG MAHA SUCI.
Melihat Allah ada dua jenis: Pertama melihat sifat keindahan
Allah yang sempurna secara langsung di akhirat' dan satu lagi melihat
sifat-sifat ketuhanan yang dipancarkan ke atas cermin yang jernih kepunyaan
hati yang tulen di dalam kehidupan ini . Dalam hal tersebut penyaksian
kelihatan sebagai penzahiran cahaya keluar daripada keindahan Allah yang
sempurna dan dilihat oleh mata hati yang hakiki. “Hati tidak menafikan apa yang dia lihat” . (Surah
Najmi, ayat 11).
11: SYARAT YANG PERLU UNTUK MELAKUKAN ZIKIR
Salah satu syarat menyediakan seseorang
untuk berzikir ialah berada di dalam keadaan berwuduk; basuh dan bersihkan
tubuh badan dan sucikan hati . Pada peringkat permulaan, supaya
zikir itu berkesan, perlulah disebut kuat-kuat akan perkataan dan ayat yang dijadikan
zikir – kalimah tauhid, sifat-sifat Allah. Bila perkataan tersebut diucapkan
usahakan agar kamu berada di dalam kesedaran (tidak lalai). Dengan cara ini
hati mendengar ucapan zikir dan diterangi oleh apa yang dizikirkan. Ia menerima
tenaga dan menjadi hidup – bukan sahaja hidup di dunia ini bahkan juga hidup
abadi di akhirat. “Mereka
tidak akan merasa padanya kematian, hanya kematian pertama, dan Dia pelihara
mereka daripada azab jahanam”. (Surah Dukhaan, ayat 56).
10: ZIKIR
Allah Yang Maha Tinggi menunjukkan jalan
kepada para pencari supaya mengingati-Nya: “Dan hendaklah kamu sebut Dia sebagaimana Dia pimpin
kamu. (Surah Baqaraah, ayat 198).
Ini bermakna Pencipta kamu telah membawa
kamu ke peringkat kesedaran dan keyakinan yang tertentu dan kamu hanya boleh
mengingati-Nya menurut kadar keupayaan tersebut. Nabi s.a.w bersabda, “Ucapan zikir yang paling baik
adalah yang aku dan sekalian nabi-nabi bawa, itulah kalimah “La ilaha illa
Llah”.
9: KEROHANIAN ISLAM DAN AHLI SUFI
Sufi adalah perkataan Arab – saf, yang
bererti tulen. Alam batin sufi dipersucikan, menjadi tulen dan diterangi oleh
cahaya makrifat, penyatuan dan keesaan.
Istilah sufi dikaitkan juga dengan bidang
kerohanian mereka yang sentiasa berhubung dengan sahabat-sahabat Rasulullah
s.a.w yang dikenali sebagai ‘puak yang memakai baju bulu'. Saf, pakaian
bulu yang kasar menggambarkan keadaan mereka yang miskin lagi hina. Kehidupan
dunia di dalam kesempatan.
8: TAUBAT DAN PENGAJARAN MELALUI PERKATAAN
Tahap-tahap dan peringkat-peringkat
perubahan kerohanian telah pun disebut. Perlu ditegaskan bahawa setiap
peringkat dicapai terutamanya dengan taubat. Bolehlah dipelajari cara bertaubat
dengan orang yang mengetahui cara berbuat demikian dan yang telah sendirinya
bertaubat. Taubat yang sebenar dan menyeluruh merupakan langkah pertama di
dalam perjalanan. “(Ingatlah)
tatkala orang-orang kafir itu adakan dalam hati mereka kesombongan (iaitu)
kesombongan jahiliah. Lalu Allah turunkan ketenteraman atas rasul-Nya dan atas
mukmin. Dan Dia wajibkan mereka (ucapkan) perkataan menjaga keselamatan
(taubat) kerana mereka lebih berhak dengan itu, dan memang (mereka) ahlinya,
dan adalah Allah mengetahui tiap sesuatu”. (Surah Fath, ayat 26).
7: ILMU PENGETAHUAN DAN PERKEMBANGAN KEROHANIAN
Ilmu pengetahuan zahir mengenai benda-benda
yang nyata dibahagikan kepada dua belas bahagian dan ilmu pengetahuan batin
juga dibahagikan kepada dua belas bahagian. Bahagian-bahagian tersebut
dibahagikan di kalangan orang awam dan orang khusus, hamba-hamba Allah yang
sejati, menurut kadar keupayaan dan kebolehan mereka.
6: TEMPAT ROH-ROH DI DALAM BADAN
Tempat roh manusia, roh kehidupan, di dalam
badan ialah dada. Tempat ini berhubung dengan pancaindera dan deria-deria.
Urusan atau bidangnya ialah agama. Pekerjaannya ialah mentaati perintah Allah . Dengan
peraturan-peraturan yang ditentukan-Nya, Allah memelihara dunia nyata ini
dengan teratur dan harmoni. Roh itu bertindak menurut kewajipan yang ditentukan
oleh Allah, tidak menganggap perbuatannya sebagai perbuatannya sendiri kerana
dia tidak berpisah dengan Allah. Perbuatannya daripada Allah; tidak ada
perpisahan di antara ‘aku' dengan Allah di dalam tindakan dan ketaatannya. “Barangsiapa percaya akan pertemuan
Tuhannya hendaklah mengerjakan amal salih dan janganlah ia sekutukan sesuatu
dalam ibadat kepada Tuhannya”. (Surah Kahfi, ayat 110).
5: PENURUNAN MANUSIA KE PERINGKAT RENDAH YANG PALING BAWAH
Allah Yang Maha Tinggi menciptakan roh suci
sebagai ciptaan yang paling sempurna , yang pertama
diciptakan, di dalam alam kewujudan mutlak bagi Zat-Nya. Kemudian Dia
berkehendak menghantarkannya kepada alam rendah. Tujuan Dia berbuat demikian ialah bagi mengajar roh
suci mencari jalan kembali kepada yang sebenar di tahap Maha Kuasa, mencari
kedudukannya yang dahulu yang hampir dan akrab dengan Allah. Dihantarkan-Nya
roh suci kepada perhentian utusan-utusan-Nya, wali-wali-Nya, kekasih-kekasih
dan sahabat-sahabat-Nya. Dalam perjalanannya, Allah menghantarkannya mula-mula
kepada kedudukan akal asbab bagi keesaan, bagi roh universal, alam nama-nama
dan sifat-sifat Ilahi, alam hakikat kepada Muhammad s.a.w. Roh suci memiliki
dan membawa bersama-samanya benih kesatuan.
4: MANUSIA KEMBALI KE KAMPUNG HALAMAN, KEPADA ASAL USUL / PERMULAAN MEREKA
Manusia dipandang daripada dua sudut; wujud
lahiriah dan wujud rohani. Dalam segi kewujudan lahiriah keadaan kebanyakan
manusia adalah berlebih kurang saja di antara satu sama lain. Oleh yang
demikian peraturan kemanusiaan yang umum boleh digunakan untuk sekalian manusia
bagi urusan lahiriah mereka. Dalam sudut kewujudan rohani yang
tersembunyi di sebalik wujud lahiriah, setiap manusia adalah berbeda. Jadi,
peraturan yang khusus mengenai diri masing-masing diperlukan.
3: PERMULAAN PENCIPTAAN
Semoga Allah s.w.t memberikan kamu kejayaan
di dalam amalan-amalan kamu yang disukai-Nya dan Semoga kamu memperolehi keredaan-Nya.
Fikirkan, tekankan kepada pemikiran kamu dan fahamkan apa yang aku katakan.
Allah Yang Maha Tinggi pada permulaannya
menciptakan cahaya Muhammad daripada cahaya suci Keindahan-Nya. Dalam hadis
Qudsi Dia berfirman: “Aku
ciptakan ruh Muhammad daripada cahaya Wajah-Ku”.
Ini dinyatakan juga oleh Nabi Muhammad
s.a.w dengan sabdanya:
“Mula-mula Allah ciptakan ruhku. Pada
permulaannya diciptakan-Nya sebagai ruh suci”.
“Mula-mula Allah ciptakan qalam”.
“Mula-mula Allah ciptakan akal”.
Apa yang dimaksudkan sebagai ciptaan
permulaan itu ialah ciptaan hakikat kepada Nabi Muhammad s.a.w, Kebenaran
tentang Muhammad yang tersembunyi. Dia juga diberi nama yang indah-indah. Dia
dinamakan nur, cahaya suci, kerana dia dipersucikan dari kegelapan yang
tersembunyi di bawah sifat jalal Allah. Allah Yang Maha Tinggi berfirman: “Sesungguhnya telah datang kepada
kamu dari Allah, cahaya dan kitab yang menerangkan”. (Al-Maaidah, ayat 15)
Dia dinamakan akal yang meliputi (akal
universal) kerana dia telah melihat dan mengenali segala-galanya. Dia dinamakan
qalam kerana dia menyebarkan hikmah dan ilmu dan dia mencurahkan ilmu ke dalam
huruf-huruf.
2: PENGENALAN
Segala puji dan puja untuk Allah, Tuhan Yang Maha Pengasih
lagi Maha Penyayang .
Dia yang mengumpul segala pengetahuan di dalam Zat-Nya dan Dia jualah Pencipta
segala pengetahuan dengan keabadian. Segala kewujudan bersumberkan
Wujud-Nya. Segala puji bagi Allah lantaran Dia menghantarkan Quran yang mulia
yang mengandungi di dalamnya sebab-sebab ia diturunkan iaitu untuk
memperingatkan manusia tentang Allah. Dihantarkan-Nya kepada pembimbing yang
memandu manusia pada jalan yang benar dengan yang paling Perkasa di antara
agama-agama. Selawat dan salam ke atas Nabi Muhammad s.a.w yang tidak diajar
oleh makhluk tetapi diajar oleh-Nya sendiri. Baginda s.a.w adalah nabi-Nya yang
terakhir, penyambung terakhir pada rantaian kenabian yang diutus kepada dunia
yang sedang hanyut di dalam huru hara, yang paling mulia di kalangan
nabi-nabi-Nya, dimuliakan dengan kitab suci yang paling suci dan paling mulia.
Keturunan baginda s.a.w adalah pembimbing bagi orang-orang yang mencari.
Sahabat-sahabat baginda s.a.w adalah pilihan dari kalangan orang yang baik-baik
dan murah hati. Semoga kesejahteraan dan keberkatan yang melimpah-limpah
dikurniakan kepada ruh-ruh mereka.
(Petikan surat Syeikh Abdul Qadir al-Jilani)
RAHASIA
SUFI
Sirrul
Assrar
Karya
: Syeikh Abdul Qadir Jailani)
Oleh.
Muhammad Yasin, S. Pd.I. M. Pd.I.
1: UCAPAN UNTUK PARA PEMBACA
(Petikan surat Syeikh Abdul Qadir
al-Jilani)
Sahabat-sahabatku yang dikasihi. Hati kamu
adalah seumpama cermin yang berkilat. Kamu mesti membersihkannya daripada debu
dan kekotoran yang menutupinya. Cermin hati kamu itu telah ditakdirkan untuk
memancarkan cahaya rahsia-rahsia Ilahi.
Bila cahaya dari “ Allah adalah cahaya bagi semua
langit dan bumi… ” mula menyinari ruang hati kamu, lampu hati
kamu akan menyala. Lampu hati itu “berada di dalam kaca, kaca itu sifatnya
seumpama bintang berkilau-kilauan terang benderang…” Kemudian kepada hati itu
anak panah penemuan-penemuan suci akan hinggap. Anak panah kilat akan
mengeluarkan daripada awan petir maksud “bukan dari timur atau barat,
dinyalakan dari pohon zaitun yang diberkati…” dan memancarkan cahaya ke atas
pokok penemuan, sangat tulen, sangat lutsinar sehingga ia “memancarkan cahaya
walaupun tidak disentuh oleh api”. Kemudian lampu makrifat (hikmah
kebijaksanaan) akan meny`la sendiri. Mana mungkin ia tidak menyala sedangkan
cahaya rahsia Allah menyinarinya?
Kamis, 04 Oktober 2012
TEORI TEORI MOTIVASI
Motivasi merupakan satu
penggerak dari dalam hati seseorang untuk melakukan atau mencapai sesuatu
tujuan. Motivasi juga bisa dikatakan sebagai rencana atau keinginan untuk
menuju kesuksesan dan menghindari kegagalan hidup. Dengan kata lain motivasi
adalah sebuah proses untuk tercapainya suatu tujuan. Seseorang yang mempunyai
motivasi berarti ia telah mempunyai kekuatan untuk memperoleh kesuksesan dalam
kehidupan..
Mengenal Teori Motivasi
Untuk memahami
tentang motivasi, kita akan bertemu dengan beberapa teori tentang motivasi,
antara lain :
1) Teori Abraham
H. Maslow (Teori Kebutuhan)
Teori motivasi yang dikembangkan oleh Abraham H.Maslow pada
intinya berkisar pada pendapat bahwa manusia mempunyai lima tingkat atau
hierarki kebutuhan, yaitu :
·
Fisiologis
·
Keamanan, keselamatan dan
perlindungan
·
Sosial, kasih sayang, rasa
dimiliki
·
Penghargaan, rasa hormat internal seperti harga
diri, prestasi
·
Aktualisasi diri, dorongan
untuk menjadi apa yang mampu ia menjadi.
Menurut maslow,
jika seorang pimpinan ingin memotivasi seseorang, maka ia perlu memahami sedang
berada pada anak tangga manakah posisi bawahan dan memfokuskan pada pemenuhan
kebutuhan-kebutuhan itu atau kebutuhan dia atas tingkat itu.
Psikologi Motivasi
Istilah motivasi berasal dari bahasa latin yaitu kata
movere yang berarti bergerak. Dalam konteks sekarang, motivasi dapat
didefinisikan sebagai suatu proses psikologi yang menghasilkan suatu
intensitas, arah, dan ketekunan individual dalam usaha untuk mencapai satu
tujuan. Pada tahun 1943, pakar psikologi motivasi Abraham Maslow memaparkan
teori hierarki kebutuhan dari motivasi yang sekarang menjadi terkenal.
Moslow menyatakan bahwa psikologi motivasi adalah sebuah fungsi dari lima
kebutuhan dasar, yaitu:
Motivasi dalam Pengembangan Diri
Membangkitkan Motivasi untuk Mencapai Tujuan Anda
Kata motivasi semakin sering digunakan
akhir-akhir ini. Baik itu di buku-buku populer, seminar-seminar atau lainnya,
terutama dalam hal yang menyangkut pengembangan diri. Apa sebenarnya motivasi
itu, dari mana dan kenapa perlu motivasi terutama dalam pengembangan diri? Bila
anda mempunyai keinginan, maka anda perlu motivasi untuk memanifestasi
keinginan tersebut. Hanya dengan afirmasi atau niat, tanpa motivasi,
belum cukup untuk mewujudkannya.
“Saya bermotivasi tinggi untuk memperbaiki
diri sendiri” sebuah contoh kalimat yang digunakan untuk menaikkan
motivasi pada diri kita sendiri, untuk sesuatu yang kita inginkan.
Tips Motivasi Diri
Terkadang kita merasakan kejenuhan, tidak
bersemangat dalam menjalani hidup. Anda merasa butuh adanya motivasi dari orang
lain.
Mungkin cara ini bisa berhasil. Namun, untuk
kemudian bisa berubah dan bersemangat, kuncinya ada pada diri Anda sendiri.
Tidak ada seorang pun yang bisa memberikan
motivasi lebih baik, selain diri kita sendiri. Ada beberapa tips untuk memotivasi diri sendiri, yaitu :
Rabu, 03 Oktober 2012
Menghadapi Cemburu Anak
Cemburu merupakan suatu faktor yang menyertai kebanyakan problem kejiawaan pada diri anak-anak.
Adapun yang dimaksud disini adalah cemburu yang tidak sehat, yang
dapat merusak diri anak-anak, bahkan terkadag merupakan sebab
frustuasinya dan bisa menghadapkannya pada problem kejiwaan.
Cemburu juga merupakan salah satu perasaan alami yang ada pada diri
manusia, seperti halnya cinta. Maka keluarga hendaknya bisa menerimanya
dengan nyata, namun dalam waktu yang sama tidak pula mengabaikan
perkembangannya.
Cemburu merupakan sarana yang akan mengantarkan seorang anak pada
kurangnya kepercayaan terhadap dirinya sendiri, ataupun
membangkitkannya untuk melakukan permusuhan, perusakan dan juga
kemarahan.
Langganan:
Postingan (Atom)